för nostalgi

tisdag 16 september 2014

-

Alltså detta val. Katastrof-val.
Trots att jag med hela mitt hjärta hoppades på att F! skulle få en liten plats i riksdagen för att få ta upp frågor som jämställdhet och lika rättigheter på riktigt, samt att Miljöpartiet skulle ta SDs tredjeplats, är det inte på grund av dem jag sörjer detta val. Sverigedemokraterna är nu Sveriges tredje största parti med 13%, och jag är livrädd. Livrädd för vad som kommer hända, livrädd för vilken sorts makt de kommer få, livrädd för vad de kommer göra och livrädd för Sveriges nu osäkra, politiska framtid. Valet slutade i kaos och ingenting känns säkert.

Veckorna innan valet känns det som att jag inte gjorde något annat än att studera parti-debatter, utfrågningar eller läsa debattartiklar. Jag var så otroligt engagerad och intresserad, och nu när resultatet blev det här känner jag mig hopplös. Jag vill glömma allt som har med politik att göra, jag orkar inte längre bry mig, jag vill ge upp.

Men sen ser jag saker likt denna som påminner mig vad vi kämpar för. Att trots SD har en hisnande 13 % av Sveriges befolkning med sig, så är vi 87 % starka som är emot dem. Vi är fortfarande många som vill stoppa rasismen, och på något sätt måste jag intala mig själv att vi kan. Jag vill att vi ska bevisa att vi som land är bättre än såhär, vi sjunker inte såhär lågt. Detta är bara en period av svaghet, och snart så kommer vi att inse det själva.

Se på den här videon. (klicka för länk)

Inga kommentarer: