för nostalgi

fredag 11 april 2014

every aching wound will cauterize and bruise, in memory of what we used to call in love // last night I fell in love without you, the stars at night aren't as big and bright as you make them out to be

♫ Fell in love without you - Motion City Soundtrack
Sextio dagar. 
Mitt i den värsta vinterdeppen kom en räddning i form av en lägenhet i Göteborg. I underbara, levande, accepterande, magiska Göteborg. Inte min lägenhet, men min att låna. Min att rymma till, min att plugga i, min att skriva i, min att sova i. Några dagar i veckan kunde jag nu komma hem tio minuter efter att skolan slutade istället för en och en halv timme senare. Några dagar i veckan kunde jag sova en timme längre på morgonen, dricka kaffe i lugn och ro och ta en buss genom världens bästa stad tio minuter innan skolan började.

Visst var det fortfarande kallt, vinterdeppigt och ensamt ibland. Har aldrig förut ätit så mycket nudlar och köttbullar i hela mitt liv och åh vad det ska bli skönt att slippa släpa kläder fram och tillbaka. Men lägenheten blev min frizon, min plats att andas, min plats att återhämta mig. Efter jobbiga vintermånader behövde jag någonstans att samla energi, någonstans att bara vara jag och hitta lite glädje igen under det mörka täcket av depp.

Och nu efter sextio dagar i lägenheten är det dags att flytta ut. Dags att lämna snubbliga promenader uppför långa trappor, vin och godiskvällar, förfester med kortspel och tända ljus, utekvällar i stan utan att behöva oroa sig för att komma hem, promenader i slottskogen, kvällsutsikter över ett levande Göteborg.

Men nu vet jag. Nu vet jag att en vacker dag ska jag bo här, i Göteborg, i min egen lägenhet. Jag ska bo på riktigt på heltid och bestämma själv hur det ska se ut, vad jag ska göra och när jag ska komma hem. Jag ska äta annat än nudlar och bjuda på middagar och vinkvällar. Inte bara lägenheten men staden i sig blev min räddning i höstas - jag flydde till Göteborg för att komma över uppbrottet med USA och blev välkomnad med öppna armar. Jag var kär i Göteborg redan innan och efter sextio dagar i staden på heltid är jag förälskad. Här ska jag bo.



 

Inga kommentarer: