för nostalgi

fredag 6 december 2013

should old acquaintance be forgot, and never brought to mind. should all acquaintance be forgot, and auld lang syne



♫ Auld lang syne - Lea Michele (New Years Eve)

Idag känner jag faktiskt för att ägna några rader till min fina skola. 
Mitt första år på gymnasiet var jobbigt. Jag tyckte det var otroligt tråkigt att sluta nian, och var nog den enda i mitt kompisgäng som inte alls var pepp på gymnasiet. Hamnade på skolan som alla andra valde och var varken positivt eller negativt överraskad - jag hade inte haft några förväntningar.  Månaderna gick och jag blev mer och mer skoltrött, läxorna kändes som dubbelt så många och dagarna var långa och gråa. Jag var trött, deppig och längtade mest till USA. Det var jobbigt att gå upp på morgonen, och trots fina klasskompisar längtade jag bara hem så länge jag befann mig i skolan. 

När jag kom hem från USA tog jag beslutet att byta skola, att följa magkänslan och ta risken att börja pendla till Göteborg. Det, ihop med att jag fortsatte med konståkningen, gjorde att jag mentalt förberedde mig för stress, depression och utmattning. Jag var liksom redo att gå under. Men åh, så fel. 
Nu stiger jag upp tidiga morgnar, sover på bussen, kommer till skolan och blir glad. Jag strosar runt i de små, mysiga lokalerna och känner mig hemma. Lärarna inspirerar, peppar och motiverar. Trots resvägen som är mer än dubbelt så lång, känns de 80 minuterna kortare och mer värda än vad 20 minuter på bussen till Nösnäs någonsin gjorde. Trots sena träningar och lite sömn har jag mer glädje av konståkningen än vad jag någonsin har haft, mycket på grund av att skolan ger mer energi än vad den någonsin har givit. 
Nu är det snart jul, och skolan är dekorerad med glitter, julgranar, ljus och god-jul hälsningar. Någon har anordnat ett högtalarsystem där julmusik spelas så det hörs in i alla klassrum, och några färgglada ballonger har hängts upp här och var. Jag skiftar långa samhällskunskaps-föreläsningar med layout och photoshop-pluggtimmar, jag skrattar med knasiga men åh-så-bra klasskompisar och jag är jag, bara jag. Hejjar på NTI-gymnasiet så mycket, bästa bästa skolan.


Idag är det fredag, och imorgon är det lördag vilket betyder tävling. Är så otroligt glad och peppad och längtar tills jag är i ishallen och får stänga in mig i tävlingsbubblan igen. För ett och ett halvt år sen trodde jag att jag aldrig skulle få stå på en tävlingsis igen, och nu är jag är. Är så stolt över min magkänsla och att jag vågade satsa på både konståkning och skolbyte i slutet på sommaren, bästa jag gjort på länge. 

1 kommentar:

Mallan sa...

Jag håller med dig, verkligen! NTI-gymnasiet är så så bra och man känner sig verkligen hemma där. <3