för nostalgi

söndag 8 december 2013

dreamworld.

Känslan.
Det är känslan precis innan; när klänningar, skridskor och smink är på och man står hand i hand i en cirkel och bara vet att det är nu det gäller, nu kör vi för det är det här vi har väntat på, det här vi har kämpat för och det är det här som är vår stund; vårt moment. Det är precis innan man går på isen, står uppradade och svarar på ramsor och skrattar och ler och har rampljuset på sig för snart, snart är det vår tur. Det är de sista andetagen alla tar tillsammans innan musiken startar, när vi står stilla och bara väntar på att köra och adrenalinet bara pumpar. Det är mitt under tävlingsåket när alla sexton på isen kämpar och gör sitt absolut yttersta med en hejjade publik som stöttar och man känner in i märgen att det inte finns något roligare. Det är precis efter åket när applåderna och skriken lyfter ishallstaket och när man inte kan låta bli att skratta av lyckorus genom de tunga andetagen och det känns som att luften glittrar och hjärtat nästan sprängs av glädje. Och det är den glädjen som sitter i när man åker av, kramas och lämnar rampljuset för denna gången men redan längtar ut, tillbaka till isen och nästa gång.



För ett och ett halvt år sedan trodde jag att jag hade tävlat min sista teamåkningstävling och det är inte mycket som har känts lika tungt i mitt liv. För cirka tre månader bestämde jag mig för att börja igen och har inte ångrat mig en enda gång sen dess. Och idag känns det extra rätt, för idag kom vi tillbaka. Med ett helt nytt lag överträffade vi oss själva och tog vid där Seaside avslutade för ett och ett halvt år sedan och en bronsmedalj har aldrig känts så guld. Och det är det här som är svaret och det är det här som alltid kommer vara svaret när alla frågar "hur orkar du?", "hur kan det vara värt det?" och suckar över tidiga träningar och missade ute-kvällar. Teamåkning är alltid värt det och kommer alltid vara värt det, för den här känslan slår alla andra.
Förutom stoltheten jag känner över mitt goa, duktiga gäng så är hela jag fylld med bara ren glädje. Det är såhär det ska kännas, äntligen. Vi är tillbaka.

Inga kommentarer: