för nostalgi

torsdag 29 november 2012

details

Det här med att fylla år någon annan stans än hemma.
Egentligen är det väl ingen stor grej. Det är bara 17 jag fyller, åldern som är känd som det sega mellanåret fram till 18. Ingen stor grej alls liksom. Det är ju bara en födelsedag av väldigt, väldigt många jag inte kommer spendera med min sverigefamilj. Istället är jag ju liksom i USA på mitt livs coolaste äventyr, vad gör en liten födelsedag då liksom?

Men det är detaljerna. Sitter här i amerikanska sängen kvällen innan och vet att jag inte kommer behöva ligga och sova räv i morgon bitti för Erik kommer inte komma in genom min sovrums dörr, knappt vaken med täcket virat runt kroppen, mumlandes på ha-den-äran sången med mamma och pappa tågandes bakom för att sedan däcka i min säng medan mamma och pappa fortsätter med "grattis!" och presentutdelande. Jag kommer inte behöva låtsas att jag vaknade av deras sjungande och spela sömndrucken när jag sätter mig upp i sängen. Jag kommer inte få en frukostbricka med den där jättegamla ljusstaken och den lilla vasen med blommor, lyxfrukosten med supergott bröd med gravad lax och citron på toppen tillsammans med någon liten bulle, godis, skumtomte eller något annat onyttigt för att lyxa till det lite extra som pappa ställer på en stol bredvid sängen han hämtat in från matsalen. Jag kommer inte sitta och dricka varm choklad eller kaffe eller brämhults lyx-juice med tända ljus och öppna presenterna i sängen innan jag går upp och gör i ordning mig långsamt med ett stort leénde på läpparna innan skolan.
Jag kommer inte få långa grattis kramar av Karin eller Sofia eller Elin och brudarna i skolan och jag har ingen aning om hur man firar födelsedag här eftersom det inte är lika enkelt som det är hemma där det bara var att bjuda hem julia och tjörnfavoriterna för man känner dom utan och innan.
Jag kommer inte ha någon tråkig och stel men åh så mysig släktmiddag på kvällen med mormor och morfar och kanske kusinerna och Lisbeth och Tomas där jag bestämde maten eftersom det är ju min dag, och alla kommer inte säga "vilket bra val Elsa, så himla gott!". Faster Karin kommer inte ringa och säga grattis och hälsa från Micha och fråga vad jag fått, och det kommer inte Farmor heller göra så jag kommer inte behöva skrika i telefonen för att hon ska höra.

Hade egentligen tänkt att sova tidigt i kväll, för att vara pigg och glad på min dag liksom. Glömde bort det där att jag aldrig kan sova kvällen innan min födelsedag, är väl fortfarande som ett barn på det viset. Tänkte väl att det inte skulle vara samma sak här i USA, försöker göra det så litet och obetydligt som möjligt men här sitter jag och fick precis tårar i ögonen när jag fick ett grattis-mail från nelly.com med ett presentkort eftersom jag är här och inte i Sverige och knappast kan handla på nelly.com.
Har lagt upp paketen jag fått hemifrån i sängen bredvid mig, ställt klockan lite tidigare och ska öppna dom i sängen innan jag går upp och gör i ordning mig, någon tradition får det vara. Det är inte det att jag inte trivs hos min värdfamilj eller inte har några vänner här, inte alls. Vet att jag kommer bli firad och kommer få massa kramar och antagligen kommer ha jätte mycket att vara glad över i morgon. Det är bara att det är annorlunda vilket ruskar känslorna rejält, mer än vad jag var beredd på.
Men positivt, jag kommer säkert ha en toppendag imorgon, kommer bara sakna hemma lite extra.

Inga kommentarer: