för nostalgi

fredag 8 juni 2012

average

Tumblr_m2jgsnrzts1qzleu4o1_500_largeJa, hur står det till egentligen? 
Hon tog en slurk av kaffet, lät värmen skölja ner igenom halsen till magen i förhoppning om att den skulle stanna till vid hjärtat. För visst att hon ibland, ofta, skrattade. Hon var väl glad egentligen, omringad av människor som målade ett leende på hennes läppar. Men hur står det till egentligen? 
Hur man än vände och vred var det skolan som tryckte ner henne. Att betyget i ämnet hon hela tiden trott var hennes styrka visade sig vara medelmåttigt fick henne att fundera på om hon var likadan. Medelmåttig. Ordet stämde inte med alla hennes drömmar och förhoppningar om framtiden. Hon hade inte längre skrivandet på sin sida och vad hade hon då? Det som brukade ge henne glädje gav henne nu onda knän och fötter, så även på den fronten var hon ett misslyckande. Alla hennes drömmar skulle gå i krash och allt var bara misslyckatmisslyckat. Hur ska man kunna bli journalist i newyork om man inte får toppbetyg i första svenska-kursen?

Nej. Just nu vill jag bara härifrån. Bort från skolan.
Skönt att jag ska till andra sidan jordklotet om cirkus 45dagar då.
Skönt att kunna sluta och vara hemma tidigt. Nu ska jag dricka kaffe och skriva uppsats hela dagen.
Iallafall fram tills klockan 5, då ska jag jobba. Skönt.

2 kommentarer:

sara sa...

Men Elsa, när jag läste den här texten blev jag ju helt förrumplad över hur bra du skriver, tycker inte du ska låta ett dumt nationellanonsens dra ner dig. Du kan ju.

Julia sa...

elsa, du vet vad du kan. tro på det, för du är grym. finafina du, gillar dig